Chat with us, powered by LiveChat

14. Cheferna som vågar

Säsongens andra avsnitt handlar om hur cheferna lämnar det gamla systemet och akutlägena till förmån för ett proaktivt utvecklingsarbete för långsiktig hållbarhet.

Perspektivet är mellanchefens. Gästerna är Karolina Anderson, hälsovetare med ett wellbeing-projekt på telekomföretaget 3, Fredrik Lövgren, socionomen som blev försäljningschef på Länsförsäkringar i Västerbotten samt Åsa Godeau, skolledare på jakt efter beslut som är bra för alla.

Anna Ahrenfelt, grundare och vd på Sustain Change leder in samtalet på vinsterna med att arbeta proaktivt.

Fredrik svarar med tankar om balans. Karolina ställer gamla krav på att ständigt rekrytera och lära upp, mot långsiktig utveckling av kompetenser. Åsa ger sin syn på vad som behövs för att alla ska bli motiverade och nå dit alla vill.

Fredrik berättar om hur han vaknade mitt i natten med en insikt. Han gav sig själv en hemläxa som han fortfarande jobbar på. 

Åsa berättar om hur hon vill bana väg för beslut som gagnar både dem som jobbar en nivå ovanför en själv och dem man själv leder. 

Karolina berättar om sitt hälsouppdrag som hon ser som rena lyxen och som egentligen handlar om självklarheter. Framgångarna borde ”inte vara görbara på ett år”, enligt egna HR-avdelningen. 

Anna lyfter ett av sina viktigaste budskap: Det finns inga motsättningar mellan…ja, vad då? 

Fredrik håller med, men ställer också frågan de flesta till sist ställer. 

Anna jämför livet i ekorrhjulet med livet som katedralsbyggare. Vilket är enklast? Och hur är det med det egna hållbarhetsarbetet? Tar poddgästerna hand om sig själva? Inte alltid, svarar allihop och berättar om ambitioner som i princip är samma för alla tre. Åsa betonar skillnaden mellan att arbeta med hållbarhet som mål och att leva hållbart hela tiden.

Samtalet avslutas med råd till både medarbetare och alla sorts chefer. På något sätt handlar allt om mod, men vad måste alla våga? Lyssna, inspireras och våga du också!




 

14. Cheferna som vågar

Dela detta poddavsnitt

Facebook
LinkedIn