Chat with us, powered by LiveChat

19. Hur kunde ledningen vara så klok?

Karolina Anderson har gjort en 20-årig jobbresa på telekomföretaget 3. Sedan 2022 arbetar hon som hälsostrateg för kundserviceorganisationen.

Karolina berättar att ett av företagets strategiska mål är att ha den bästa kundservicen i branschen genom att satsa på medarbetarna.

Niklas undrar vad 3 gör annorlunda och Karolina berättar om vad som ersatt detaljstyrning, kontroll och hierarkier.

Niklas reflekterar över nyttan med att alltid ha örat mot rälsen och Karolina berättar om ett nytt program för onboarding av nya medarbetare med målet att de ska bli hållbara, men också känna sig delaktiga i företagets framgångar.

Anna ställer kärnfrågan: Hur kunde ledningen vara så klok?

Karolinas svar knyter an till det som Niklas brukar lyfta som den faktor som sätter igång ett förändringsarbete. Om du lyssnat på den här podcasten tidigare kanske du vet vad det är.

Så vad har den nya strategin resulterat i? Tack vare en färsk medarbetarundersökning har Karolina svaret: all time high.

Anna frågar hur chefernas resa har varit. En sammanfattning av Karolinas svar skulle kunna vara: Konsten att släppa kontrollen och ändå ha koll. Hon berättar också om sin egen hälsoresa och hur den blev till något mer än fysisk aktivitet och levnadsvanor.

Niklas poängterar hur svårt det är att vara bra mot kund när man inte själv mår bra. Karolina analyserar förhållandet mellan fasaden och det som kanske skaver där bakom.

Niklas berättar en påhittad, men talande historia, om var åtgärder fungerar bäst. Anna fyller på med stuprörsproblematiken och Karolina med vissa strukturers hämmande effekt.

Avsnittet slutar som brukligt med gästens tre tips för att gå från sagt till gjort.

 

 

 

 

 

 

19. Hur kunde ledningen vara så klok?

Dela detta poddavsnitt

Facebook
LinkedIn