Joakim Harping har precis kommit ut med boken Den lojala medarbetaren – Medarbetarna, myterna och elefanten i rummet.
Joakim, Anna och Mats går igenom bokens nio skäl till att medarbetare stannar kvar på sina jobb och hur Joakim har kommit fram till just dessa nio anledningar genom att ställa en enda fråga, en fråga som de flesta aldrig någonsin hade fått.
Joakim berättar också om sitt eget yrkesliv och kryddar med några anekdoter kring händelser som betytt mycket för hans egen förståelse. En handlar om vad en städerska pikade honom för när han drev hotell. En annan handlar om Ingvar Kamprads ledargeni.
Vi diskuterar vad engagemang egentligen är och om man måste vara superengagerad hela tiden. Joakim lyfter en intressant koppling mellan lönsamhet och engagemang.
Anna tar upp frågan om kulturens betydelse. Joakim poängterar att kulturer kan vara bra på olika sätt samt att han kan lukta sig till hur bra en hotellkultur är redan i receptionen.
Anna sågar det mallade utvecklingssamtalet och förespråkar i stället ”det någorlunda begåvade samtalet”.
Mats lär sig att förtroende och tillit är olika saker och drar en anekdot om kluven stolthet.
Anna rundar av avsnittet med att utse Joakims bok till en perfekt grund för chefer att börja arbeta ifrån. Även medarbetare borde läsa, säger Joakim och enas med Anna om vad den affärskritiska faktorn i alla organisationer är.