Anna och Niklas pratar med Brasseriegruppens vd Filip Guven om hans spännande resa från stökig högstadieelev till visionär restauratör med kärlek till sina medmänniskor som affärsstrategi. Medverkar gör också Brasseriegruppens HR-chef Marika Borg Ström.
Filip berättar om hur hans pappa, som var bonde i hemlandet, kom till Sverige och försörjde sig som diskare, städare, taxi- och busschaufför innan han startade en pizzeria med videouthyrning i Jakobsberg. Där började Filips och hans bror Daniels liv i restaurangbranschen. Efter en sejour med snabbmatsrestauranger i Uppsala, blev köpet av restaurang Prinsen i Stockholm år 2010 början på det som skulle bli Brasseriegruppen.
Filip berättar om hur viktiga familjens kristna traditioner är och hur han tagit till sig budskapet om att älska sin nästa såsom sig själv. Så uppfostrar han sina barn och så driver han gruppens 11 restauranger med 250 fast anställda.
Filip säger att han vill ge något tillbaka till sina medarbetare som jobbar så hårt för hans företag. Niklas hakar på med ett resonemang om att som ledare visa med handling vem man innerst inne är.
Marika analyserar sin uppgift som HR-chef i ett restaurangföretag och att det för personalen handlar om att vårda varje sekund av kundupplevelsen. Hon vill att Brasseriegruppen ska revolutionera branschen genom sitt sätt att bygga kultur.
Niklas frågar om det är möjligt att skapa den kulturen i hela samhället, något som håller ihop människor, tar vara på ungas drivkrafter och inger hopp. Filip svarar att alla samhällsfunktioner måste samarbeta och jämför hur han blev omhändertagen på ett bra sätt när han var stökig i skolan.
Det goda är mycket större än det onda, avslutar Filip med övertygelse.