Chat with us, powered by LiveChat

22. Chefen som bad om hjälp

År 2016 tog Fredrik Lövgren, försäljningschef på Länsförsäkringar i Umeå, ett beslut. Vilket beslutet var och hur det ändrade vardagen, är vad Anna och Niklas tar reda på i detta avsnitt.

Anna tror att bananskal ofta är inblandade i chefskarriärer och att bilder av katedraler är för sällsynta.

En erfarenhet som Fredrik hade var att samma fråga dök upp lite för ofta: Vad gör jag för fel? Det var då han bad om hjälp.

Anna inspireras av Fredriks berättelse och filosoferar kring vilket slags ledarskap företag och organisationer behöver i dag. 

Niklas lyfter utmaningarna med distansarbete och bristen på spontana möten vid kaffesmaskinen. Han berättar om ”the liking gap” och hur det inverkar negativt på oss. Anna kommenterar med att hylla det avdramatiserade samtalet och sågar standardiserade medarbetarsamtal.

En 9-åring kille med stark lagkänsla spelar huvudrollen i Niklas anekdot om när han var innebandytränare och laget låg under med 6-0. Historien lyfter den psykologiska trygghetens betydelse för hur ett team fungerar. 

”Ska jag bli psykolog nu också”, är, enligt Anna, en vanlig reaktion från chefer som inte accepterat att alla – de själva också – är människor med bra och dåliga dagar.

Att det är svårt att hålla igång sitt eget och medarbetarnas självledarskap är Fredrik, Anna och Niklas överens om, men också att det är i självledarskapet som teamets framgång finns. Hört talas om ”det delade ledarskapet”? 

Fredrik berättar var alla svaren finns och Niklas kompletterar med att berätta hur han själv gör för att må bra och blomstra i de uppdrag han arbetar med. 

Till sist räknar Fredrik upp de tre saker han tycker är viktigast för att gå från sagt till gjort.

 
 

22. Chefen som bad om hjälp

Dela detta poddavsnitt

Facebook
LinkedIn